Dansk / Norsk / Svensk

Topics in all other languages go here!
Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Re: Dansk / Norsk

Post by Nino » Tue Nov 15, 2011 9:24 am

Krydser fingre for at din kæreste snart får tilbudt det helt rigtige job.
Og så håber jeg på at se dig/jer d. 10. december, hvor jeg har fået sat en aftale med Hellan i Hus ;)
>> Nino <<
Image

HellanDK
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by HellanDK » Tue Nov 15, 2011 10:03 am

Velkommen til forummet Dorthe... Hvis du vil finde informationer, er dette klart det rette sted. Det kan godt være begrænset hvad der findes af informationer "derude", som man kan stole ret meget på. :roll:

Jeps Line, Matsi og jeg er klar i december! :D ;)

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Tue Nov 15, 2011 9:16 pm

Totalt klar til Tamaskan pjat :D
>> Nino <<
Image

Dorthe
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by Dorthe » Wed Nov 16, 2011 6:16 am

Uhhh Glaeder mig helt vildt nu. Det er jo som en lille ekstra julegave ;)
Var det ogsaa iorden min bette mutti kommer med, hun skal lige vaennes til ideen om saadan en stor og farlig hund :P :lol:
Og hvornaar paa dagen passer jer bedst?

Dorthe
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by Dorthe » Wed Nov 16, 2011 6:35 am

haaber det er ok at have en olding af en labrador som billede herinde? Nu da jeg ikke har en tamaskan endnu :P
Billedet er min gamle Soja som nu bor hos bedstemor i sydfrankrig. :D

HellanDK
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by HellanDK » Wed Nov 16, 2011 9:49 am

Tror ikke der er nogle regler for de billeder folk vælger på deres avatar! (Endnu) 8-) :lol: ... Aftal evt. tid osv. med Line. Og selvfølgelig kan du tage din hund med, jo flere jo bedre! Tager muligvis også min veninde og hendes Alaskan Malamute med. ;)

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Wed Nov 16, 2011 10:15 am

Haha.. der er vist ingen regler mht. billeder...
Mit billede er også af min gamle hund Kovo (uh det kunne da være jeg skulle spørge om Nina har lyst til at komme ned forbi med ham, men så må jeg lige høre mine forældre om det er iorden med dem med evt. 4 hunde haha.. de elsker nu også Kovo, så jeg tror nok det skulle gå ;) )

Hellan.. mutti er vist Dorthes mor :lol:

Og du siger lige til mht. din veninde ikke?
Det er rart lige at vide hvor mange jeg skal sørge for kaffe til ;)
>> Nino <<
Image

Dorthe
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by Dorthe » Thu Nov 17, 2011 10:34 am

Haha Mutti er min mor!!! :lol: Har ingen vovse endnu.
Jeg ved ikkeom vi kan komme foer 2, men det skal jeg nok finde ud af naar jeg kommer hjem til danmark. Det kommer nemlig an paa min mors arbejde.

HellanDK
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by HellanDK » Fri Nov 18, 2011 10:29 am

LOL... Okay, nu jeg med! :shock: :lol:

Line, skal nok lige give nærmere besked.. :)

mickijela
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Tamaskan till Oslo

Post by mickijela » Wed Dec 28, 2011 1:09 pm

Hej!
Jag är ny medlem på forumet och ska hämta min tamaskan valp hos Lynn under våren/försommaren! :D
Är det någon som har tips på hämtningen när den sker med flyg?
Antingen hämtar jag valpen och tar den i transportbur på planet eller så ber jag Lynn skicka den till mig. Har hört att hundarna som skickas med plan har det alltför kallt och är rädda. Några erfarenheter eller goda råd?
Dessutom: om valpen åker själv, vilka avgifter tillkommer vid ankomst till Norge direkt från England?
Snart tamaskanägare!!

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Wed Dec 28, 2011 4:09 pm

Velkommen til forummet :)

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med fly i forhold til hjemtagningen da jeg hentede min tøs i Bil i Tyskland (kørt dertil af Lynn) for faktisk nødagtigt et år siden i disse dage.
Jeg ved dog at det ikke er muligt at flyve en hvalp til Danmark som ikke er ledsaget, hvilket betød at jeg skulle flyve over for at hente den og flyve med den tilbage.
Men jeg blev enig med mig selv i at det (udover at være billigst, faktisk halvt så dyrt som med fly) var mindst stresfuldt for hvalpen at køre turen med Lynn og 8 andre hvalpe.
>> Nino <<
Image

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Re: Tamaskan till Oslo

Post by susann » Thu Dec 29, 2011 12:48 am

mickijela wrote:Hej!
Jag är ny medlem på forumet och ska hämta min tamaskan valp hos Lynn under våren/försommaren! :D
Är det någon som har tips på hämtningen när den sker med flyg?
Antingen hämtar jag valpen och tar den i transportbur på planet eller så ber jag Lynn skicka den till mig. Har hört att hundarna som skickas med plan har det alltför kallt och är rädda. Några erfarenheter eller goda råd?
Dessutom: om valpen åker själv, vilka avgifter tillkommer vid ankomst till Norge direkt från England?
Snart tamaskanägare!!
Hejsan!
Vi har låtit flyga båda våra till oss, inga problem efteråt bara för att de flugit ensamma!
Vid ankomst till Norge (vi hämtade tiken på Gardemoen) tillkom 30% av totala köpesumman. Vi landade på ca 4000:- i tullavgift + ca 200 kr för frakt av valp från plan till utlämningen.
Hanen hämtade vi på Arlanda och då betalas ingen tullavgift... däremot betalade vi ca 1200 kr extra för att de fraktar valpen från planet till cargo city.

Roligt att du ska ha en tamaskan :)

HellanDK
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by HellanDK » Thu Dec 29, 2011 10:23 am

Velkommen til forummet... :D

Mylingen
Tamific (Novice)
Tamific (Novice)

Post by Mylingen » Thu Dec 29, 2011 3:18 pm

Jag skulle aldrig rekommendera att flyga över en hund ensam.
Vår Makoyi flögs över till sina ägare i Sverige från England när hon var tre månader.
Nu vet jag iofs inte om det enbart var resans fel, men hon var väldigt rädd för att resa och trånga utrymmen
när vi tog över henne när hon var ca 8 månader.
Om det nu finns möjlighet att flyga med hunden, alltså att ha den i transportbur i knät, så verkar väl det ok,
men situationen hunden annars utsätts för tycker jag verkar rätt hemsk personligen.
Jag skulle inte utsätta någon av mina vuxna hundar för det heller.
Även om de inte får men för livet tror jag ändå att upplevelsen måste vara extremt stressande.
Image

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Thu Dec 29, 2011 9:12 pm

Mylingen wrote:Jag skulle aldrig rekommendera att flyga över en hund ensam.
Vår Makoyi flögs över till sina ägare i Sverige från England när hon var tre månader.
Nu vet jag iofs inte om det enbart var resans fel, men hon var väldigt rädd för att resa och trånga utrymmen
när vi tog över henne när hon var ca 8 månader.
Om det nu finns möjlighet att flyga med hunden, alltså att ha den i transportbur i knät, så verkar väl det ok,
men situationen hunden annars utsätts för tycker jag verkar rätt hemsk personligen.
Jag skulle inte utsätta någon av mina vuxna hundar för det heller.
Även om de inte får men för livet tror jag ändå att upplevelsen måste vara extremt stressande.
Det är kanske inte att rekommendera men våra hundar verkar inte tagit nån skada. Inte orolig för vare sig bur i bilen etc sen och ensamhetsträning har jag inte behövt träna på ens för det har aldrig varit några problem.
Tror kanske att en äldre hund är mer orolig för lite allt möjligt, än vad en 8 veckors är.
Vet inte om jag, i åldern de är i nu, låta dem flyga cargo, då måste det isf vara absoluta sista nödlösning... och jag hoppas aldrig jag hamnar i den situationen att jag måste ta det valet :?
Om det vore helt fruktansvärt hemskt för en liten valp... hade då Lynn skickat valpar den vägen?

Dorthe
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by Dorthe » Mon Jan 02, 2012 1:27 pm

Velkommen!!! :D
Det er dejligt at se der er ved at vaere saa mange fra scandinavien som er/bliver ejere af denne race....
Kan ikke vente paa det bliver min tur ;)

Jeg har ingen erfaring naar man skal transportere med fly, men det er hoejest sandsynligt ogsaa det jeg selv kommer til, saa jeg holder oeje :D

Knus Dorthe

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Sun Jan 15, 2012 1:15 am

Hei mickijela. Dette har Lynn gjort før, så du kan slappe helt av.

Det som er viktig å huske på er at du må ta valpen DIREKTE til Norge (kjør for all del ikke via f.eks. Tyskland. Da kan du få STORE problemer i tollen). Fly over er problemfritt. Min Bow var litt sliten etter turen, men i helt fin form. Du trenger ikke verken søke eller informere mattilsynet om hund fra England (men dobbelsjekk gjerne fordi reglene forandrer seg av og til pga dyresykdommer som kommer og går). Det siste du må huske på er at du MÅ betale MVA på valpen FØR du kan få den overlevert fra tollen. Og det er ikke sikkert at du kan gjøre det på flyplassen, men må ned til tollkontoret i byen. Sjekk med tollvesnet der valpen går gjennom (jeg holdt på å gå på en smell der i og med at tollkontoret i byen var stengt og tolleren på flyplassen ikke kunne ta imot MVA-beløpet. Heldigvis ordnet alt seg til slutt).
A home without a dog
- is just a house

mickijela
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by mickijela » Wed Mar 21, 2012 10:15 pm

tigerstedt wrote:Hei mickijela. Dette har Lynn gjort før, så du kan slappe helt av.

Det som er viktig å huske på er at du må ta valpen DIREKTE til Norge (kjør for all del ikke via f.eks. Tyskland. Da kan du få STORE problemer i tollen). Fly over er problemfritt. Min Bow var litt sliten etter turen, men i helt fin form. Du trenger ikke verken søke eller informere mattilsynet om hund fra England (men dobbelsjekk gjerne fordi reglene forandrer seg av og til pga dyresykdommer som kommer og går). Det siste du må huske på er at du MÅ betale MVA på valpen FØR du kan få den overlevert fra tollen. Og det er ikke sikkert at du kan gjøre det på flyplassen, men må ned til tollkontoret i byen. Sjekk med tollvesnet der valpen går gjennom (jeg holdt på å gå på en smell der i og med at tollkontoret i byen var stengt og tolleren på flyplassen ikke kunne ta imot MVA-beløpet. Heldigvis ordnet alt seg til slutt).

Tusen tack för info!
Jag såg även närmare på att få flyga med valpen, men det visade sig ju att den enda möjligheten att få valp till Norge från England utan problem är just cargo-flyg (Just England tillåter ingen transport alls av keldjur i passagerarplan ut eller in i landet), så jag har inte så mycket att välja på. De sa inget om MVAbeloppet när de ringde från flygplatsen, så det var bra att få veta så jag kan kolla upp det före jag hämtar henne :)
På måndag anländer äntligen min Tamaskan!!!

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Thu Mar 22, 2012 11:48 pm

Vet inte vad MVA är....? Vi hämtade på Gardemoen och det enda vi fick betala var tullavgiften... ca 30% om jag inte minns fel.. på vad det kostat att få hunden till Norge. Betalades på plats, innan vi fick ut valpen.

eMic
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by eMic » Tue Apr 10, 2012 10:43 am

Hei alle sammen

Vil bare si at om det er noen i Norden som skal ha valper på sine Tamaskan så er jeg veldig interessert i å kjøpe til neste år, 2013! Jeg står på liste hos Lynn, men jeg er veldig glad hvis jeg kan slippe flyreise. Jeg betaler ekstra godt =)

Susann, hva med Maccon & Nova?? ;)

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Tue Apr 10, 2012 11:56 am

Jeg skal muligvis, det kommer meget an på hvordan sundheds undersøgelserne går igennem.

Sølve bliver 1½ 1. maj og så håber jeg hun snart går i løbetid, for hvis alt går som det skal og jeg kan finde den helt rigtige han, så håber jeg på et sommerkuld næste år når hun er 2½..
>> Nino <<
Image

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Tue Apr 10, 2012 1:23 pm

eMic wrote:Hei alle sammen

Vil bare si at om det er noen i Norden som skal ha valper på sine Tamaskan så er jeg veldig interessert i å kjøpe til neste år, 2013! Jeg står på liste hos Lynn, men jeg er veldig glad hvis jeg kan slippe flyreise. Jeg betaler ekstra godt =)

Susann, hva med Maccon & Nova?? ;)
Hej hej!
Skoj att det kom en etterspörsel i Norden :D Nu börjar det likna nåt! :lol:

Maccon & Nova blir det kanske om alla tester är okej! Jag vill också gärna ha en valp efter dem så det är bara att hålla utkik... Blir det inte dessa två så blir det säkert smått hos Sölve, o Line! ;)

Ha det gott så länge!

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Sun May 13, 2012 1:54 am

Nino wrote:...så håber jeg hun snart går i løbetid
Bow er super-pubertal for tiden, så jeg går ut fra at det er rett om hjørnet

(tenårings-pappa. Grøss)
A home without a dog
- is just a house

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Sun May 13, 2012 10:30 am

tigerstedt wrote:
Nino wrote:...så håber jeg hun snart går i løbetid
Bow er super-pubertal for tiden, så jeg går ut fra at det er rett om hjørnet

(tenårings-pappa. Grøss)

Ja just det... så har vi Bow också :D Tamaskan valpar i Norge vore väl inte fel !

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Sun May 13, 2012 2:17 pm

Hvornår gik Bow i løbetid sidst Jon?

Sølve viser endnu ingen tegn på begyndende løbetid.. men det er også "kun" 6 måneder siden hendes første nu..
>> Nino <<
Image

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Sun May 13, 2012 2:19 pm

Nino wrote:Hvornår gik Bow i løbetid sidst Jon?

Sølve viser endnu ingen tegn på begyndende løbetid.. men det er også "kun" 6 måneder siden hendes første nu..
Nova löpte när hon var 1 år (maj) nästa löp hade hon i ferbruari.

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Sun May 13, 2012 2:24 pm

Så hendes første løbetid var også ved hendes løbetid?

og så er der gået 8 måneder til den næste?

Jeg havde håbet Sølve måske kunne tage en hurtig løb, men det gør hun nok ikke - jeg ville gerne det kunne have ramt at hun kunne have hvalpe i forårs og sommer månederne i stedet for senere - for det er lidt nemmere at have med at gøre for alle parter
>> Nino <<
Image

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Sun May 13, 2012 2:31 pm

Nino wrote:Så hendes første løbetid var også ved hendes løbetid?

og så er der gået 8 måneder til den næste?

Jeg havde håbet Sølve måske kunne tage en hurtig løb, men det gør hun nok ikke - jeg ville gerne det kunne have ramt at hun kunne have hvalpe i forårs og sommer månederne i stedet for senere - for det er lidt nemmere at have med at gøre for alle parter
Det känns ju lite enklare med valpar sommarhalvåret :)

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Fri Jun 22, 2012 7:04 pm

Bow har ennå ikke gått i løpetid. Men hun vokser ennå ser det ut som. Godt over stor schæfer-størrelse nå :)
A home without a dog
- is just a house

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Fri Jun 22, 2012 7:11 pm

wow det er længe Bow ikke har gået i løbetid (hun har ikke haft den første endnu, forstår jeg korrekt?), er det muligt hun har haft en hvid løbetid (en der ikke ses/opleves?)
Jeg tror nok Mila (Holland) stadig mangler sin første løbetid i en alder af 16 måneder.

Sølve er stadig ikke i løbetid, det er muligt hun kun går 1 gang om året, I så fald må jeg jo så "bare" planlægge efter vinter/tidligt forårs hvalpe
>> Nino <<
Image

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Fri Jun 22, 2012 7:24 pm

Nino wrote:wow det er længe Bow ikke har gået i løbetid (hun har ikke haft den første endnu, forstår jeg korrekt?), er det muligt hun har haft en hvid løbetid (en der ikke ses/opleves?)
Jeg tror nok Mila (Holland) stadig mangler sin første løbetid i en alder af 16 måneder.

Sølve er stadig ikke i løbetid, det er muligt hun kun går 1 gang om året, I så fald må jeg jo så "bare" planlægge efter vinter/tidligt forårs hvalpe
Ja det var länge om det är så förstått att hon ännu inte kommit in i sitt förste löp. Håller med om att hon kan ha hatt ett "tyst löp" men hanhundarna är lika intresserade av det så du skulle väl ha märkt ett tyst löp ändå så sett.
Nova gick precis in i sitt 3dje löp nu. Förste vid 1 år och 2dje i jan/febr o 3dje nu. Det har bara gått ca 4 - 5 månader mellan 2:a o 3:dje löpet men vad jag har förstått så blir löpene mer regelbundna etter 4 - 5 löpet.

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Sun Jun 24, 2012 12:59 am

Bara undrar om nån funderar på Tamaskan och bla Norge och att endast Saarloos är tillåten där?
Tanken är lite skrämmande och jag undrar hur man kan gå ut och förespråka för nåt som är olagligt, utan att det blir fel.. Hur gör man i ett sånt läge? Vad jag har förstått så hjälper det inte att de är typ F9 efter Vlcak/wolfdog? Eller hur fungerar det i Norge?

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Sun Jun 24, 2012 12:56 pm

Norsk rett jobber ut fra "etter beste evne".

Når jeg har undersøkt rundt Bow, har jeg fått forsikringer om at hun ikke har ulv i seg. Denne forsikringen kom fra Lynn, og kan i dag trekkes i tvil (men ikke avskrives, hun er på ingen måte dømt for noe, og har i rettens øyne ikke nødvendigvis svekket tillit).

Uavhengig av dette foretok jeg for et år siden en DNA sjekk av henne for å teste raseopphav. Verken Saarlos eller CWD ble funnet, kun Husky og Schæfer.

I rettens øyne vil jeg nok bli vurdert til å ha gjort alle undersøkelser som rimelig kan forventes av meg "etter beste evne".

Så den legale stillingen er så langt uforandret i Norge (les: så langt uproblematisk) :)
A home without a dog
- is just a house

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Mon Jun 25, 2012 12:34 am

Jeg tror problemet med den test du har foretaget er at både Saarloos og Czech består i store dele af Schæfer, så hvis hun i grunden er 25% Czech så er der stor sandsynlighed for at hun også vil tjekke ud som en god del schæfer.
>> Nino <<
Image

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Mon Jun 25, 2012 1:49 am

Ikke et problem så lenge hun tester ut som schæfer og ikke CWD (i Norge). I lovens øyne har jeg likevel gjort det som "rimelig kan forventes" av meg (legalt terme) :)
A home without a dog
- is just a house

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Mon Jun 25, 2012 7:19 am

Det har du helt ret i, lovmæssigt har du gjort det nødvendige.
Men det beviser nok desværre ikke sådan internt om der er czech i.
Jeg tror helt personligt der er, det er også opvejet at der kom et resultat med så meget schæfer ud, havde de været hovedsagligt og kun den enkelte schæfet brugt for 20 år siden, så tvivler jeg på at det ville være så meget :)
>> Nino <<
Image

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Mon Jun 25, 2012 6:45 pm

Czech er ikke det verste. Det er ulv jeg vil få problemer med.
A home without a dog
- is just a house

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Tue Jun 26, 2012 10:58 pm

tigerstedt wrote:Czech er ikke det verste. Det er ulv jeg vil få problemer med.
Sandt, men det kan ikke bevises hvor langt tilbage ulven ligger på Heidi's side - Boogie er formeneligt high content - men han kan for så vidt selv være en F3 High Content ulvehund.
Han er under alle omstændigheder ikke 100% ulv, for han har produceret hvalpe med recessive hunde gener, som ulve ikke har, så vores hunde vil som minimum (og jeg tvivler lidt på det) være F4 - og deres hvalpe F5, F5 burde være lovligt i Norge eller er det ej heller det?
>> Nino <<
Image

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Wed Jun 27, 2012 12:03 am

Nino wrote:
tigerstedt wrote:Czech er ikke det verste. Det er ulv jeg vil få problemer med.
Sandt, men det kan ikke bevises hvor langt tilbage ulven ligger på Heidi's side - Boogie er formeneligt high content - men han kan for så vidt selv være en F3 High Content ulvehund.
Han er under alle omstændigheder ikke 100% ulv, for han har produceret hvalpe med recessive hunde gener, som ulve ikke har, så vores hunde vil som minimum (og jeg tvivler lidt på det) være F4 - og deres hvalpe F5, F5 burde være lovligt i Norge eller er det ej heller det?
Tror inte ens F5 är laglig i Norge... ?

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Wed Jun 27, 2012 9:36 am

Det stemmer, Susann. Norsk lov er enkel der. "Ingen innblanding av ulv er lov" heter det. Det er bakgrunnen til at CWD ikke er lov. Saarloos lever så langt på nåde fordi den er såpass gammel som rase. Derfor jeg sitter litt med hjertet i halsen når det gjelder videre blandinger med F-hunder. Dette kan resultere i at Tamaskan i Norge vil bli regnet som ulveblanding, og derfor være ulovlig.
A home without a dog
- is just a house

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Wed Jun 27, 2012 12:51 pm

jeg er enig med dig, men vi kan under alle omstændigheder ikke være sikre på hvornår og om der er noget.
Det eneste vi KAN gøre er at sikre os at ingen hunde der tester positivt bliver sendt til lande hvor det er ulovligt (som Norge), hvis der ikke er noget at spore så bør de ikke kunne betragtes som ulveblandinger..
>> Nino <<
Image

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Wed Jun 27, 2012 4:31 pm

Vi KAN også teste alle breed dogs og kun avle på negativt resultat, slik at vi får det som var drømmen til å begynne med, en helt ulvefri hund med ulveutseende. Men jeg ser at viljen ikke er helt tilstede, ikke minst av økonomiske grunner.
A home without a dog
- is just a house

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Wed Jun 27, 2012 5:54 pm

Det er slet ikke sådan jeg ser på det, det problem jeg ser er som med DM, hvis vi udelukker alle der "bærer" det så forminsker vi racen betydeligt og vi ville få et (endnu større) problem med at finde avlspartnere samt hæmme gen-pølen meget.

Lige nu har 6 hunde været testet, 3 har testet positivt og 3 har testet negativt.
PT. er det et 50% nedskæring af mulige avlshunde (hvis da det vil være det samme hvis all hunde blev testet), at skære så mange hunde fra ville sætte os ufatteligt meget tilbage i avlen.

I stedet kan vi se på at teste alle avlshunde, og sørge for kun at krydse til frie hvalpe, og om muligt sørge for at udelukkende frie hunde bliver sendt til opdrætter hjem, og som med DM (hvor det er fri, bærer og at risk) ville man i løbet af kun et par generationer sørge for at der ikke længere var bærere.

Jeg skal nok sørge for at få Sølve tjekket, men hvis hun tjekker ud som bærer, så tror jeg ikke det skal være det der holder mig tilbage, for procentdelen af ulv i hende er allerede så lav, og jeg vil parre hende med en fri han i så fald.
Jeg vil til gengæld sørge for (hvis hun tjekker positiv) at ingen hvalpe bliver sendt til et land hvor de ville være i fare (jeg ville nok i høj grad foretrække at beholde hvalpe i Danmark, eller de omkring liggende lande, jeg er stadig så ny jeg ikke bryder mig om at skulle exportere vidt og bredt).
>> Nino <<
Image

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Wed Jun 27, 2012 6:33 pm

Vi må bare være meget åpne om dette overfor nordmenn. Her vil selv en F100 være ulovlig. Og slike ulovlige hunder blir avlivet.

Reglene er slik at dersom politiet mistenker, grunnet utseende, at hunden har ulv i seg må man, der og da, kunne bevise at den ikke er det. Dersom man ikke har med seg papirene vil politiet beslaglegge hunden på stedet og plassere den i kennel (eier må betale) og eier må hente papirene og vise disse frem. Dersom dette ikke fjerner all tvil, er hunden, etter loven, farlig og ulovlig. Det høres helt sykt ut, men slik er det.
A home without a dog
- is just a house

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Wed Jun 27, 2012 6:34 pm

Jeg skal møte advokat igjen i løpet av noen dager og se hva vi kan gjøre med det.
A home without a dog
- is just a house

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Wed Jun 27, 2012 9:08 pm

tigerstedt wrote:Vi må bare være meget åpne om dette overfor nordmenn. Her vil selv en F100 være ulovlig. Og slike ulovlige hunder blir avlivet.

Reglene er slik at dersom politiet mistenker, grunnet utseende, at hunden har ulv i seg må man, der og da, kunne bevise at den ikke er det. Dersom man ikke har med seg papirene vil politiet beslaglegge hunden på stedet og plassere den i kennel (eier må betale) og eier må hente papirene og vise disse frem. Dersom dette ikke fjerner all tvil, er hunden, etter loven, farlig og ulovlig. Det høres helt sykt ut, men slik er det.
Det är helt sykt! :( Hur många Tamaskan är det i Norge idag? 3? Har du kontakt med de andre?

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Wed Jun 27, 2012 10:14 pm

Nino wrote: Lige nu har 6 hunde været testet, 3 har testet positivt og 3 har testet negativt.
Nya tester gjorts på valpar o unghundar eller 6 av de "gamla" avelshundarna?

Nino
Tamificent (Guru)
Tamificent (Guru)

Post by Nino » Thu Jun 28, 2012 1:23 am

Så vidt jeg ved er 1 Skye efterkommer testet positivt, Og Nusia og Blaze hos Tarheel negativt
Men jeg kan huske forkert.. Jeg skal selv have bestilt testen hjem
>> Nino <<
Image

susann
Tamabulous (Promoter)
Tamabulous (Promoter)

Post by susann » Thu Jun 28, 2012 3:36 am

Vad kostar ett test? och vart beställer man det?

tigerstedt
Tamthusiastic (Newbie)
Tamthusiastic (Newbie)

Post by tigerstedt » Thu Jun 28, 2012 12:45 pm

Bestilles her (shop link på venstre side). http://www.vgl.ucdavis.edu/services/Wolf-DogHybrid.php

Prisen er på 150 $
A home without a dog
- is just a house

Post Reply