Hi from Norway
Forum rules
Please CLICK HERE to read the Forum Rules!
Please CLICK HERE to read the Forum Rules!
Hi from Norway
Hi, im joining the forum because i am very interested in learning more about the tamaskan dog. I have always been facinated by the polar breeds, but never got around to get one beacuse i have been concerned with they being phrone to run away if you do not keep them on a leach. So my main question is: is it possible to have the tamaskan loose without running of? I live on a small farm and want to have my dogs free.
Re: Hi from Norway
Hi and welcome to the forum, and yes you can let a tamaskan run off the lead(as long as its safe to do so) and yes they will come back to you
Velkommen til forumet!
Hvor i Norge bor du? Jätte goa hundar, jag kan inte ha min ena lös, hon rymde en gång men höll sig ändå i närheten. Hon vägrar "hit" men den dag det fungerar ska hos få va lös 

susann wrote:Velkommen til forumet!Hvor i Norge bor du? Jätte goa hundar, jag kan inte ha min ena lös, hon rymde en gång men höll sig ändå i närheten. Hon vägrar "hit" men den dag det fungerar ska hos få va lös
Oki. så hun var ikke borte i mange timer? Hvor har du fått dine tamaskans fra? Og har du noen uppføfare og anbefale?
og... jeg bor litt utenfor oslo? Hvor holder du til? Hadde vært kul få møte noen tamaskans "live"sandraj wrote:susann wrote:Velkommen til forumet!Hvor i Norge bor du? Jätte goa hundar, jag kan inte ha min ena lös, hon rymde en gång men höll sig ändå i närheten. Hon vägrar "hit" men den dag det fungerar ska hos få va lös
Oki. så hun var ikke borte i mange timer? Hvor har du fått dine tamaskans fra? Og har du noen uppføfare og anbefale?
Welcome to our forum 

Nej nej... hon sprang inte bort... hon kom sig ur långlinan när vi "tränade" men höll sig i närheten och höll stenkoll på vart vi var, men sprang hela tiden på lagom avstånd så vi inte kunde få tag i halsbandetsandraj wrote:susann wrote:Velkommen til forumet!Hvor i Norge bor du? Jätte goa hundar, jag kan inte ha min ena lös, hon rymde en gång men höll sig ändå i närheten. Hon vägrar "hit" men den dag det fungerar ska hos få va lös

Vi har två, Nova på 1,5 år och Maccon på 4 månader. Båda från Lynn och Jennie, (Blufawn og Blustag)
- HiTenshi16
- Tamificent (Guru)
- TParham86
- Tamational (Expert)
Welcome to the fourm and yes it is possible to train a Tamaskan to be off lead and not run away, my girl doesn't go to far and likes to keep me in her site 

Glemte å si... bor ca 7-8 mil fra Svinesund.sandraj wrote:og... jeg bor litt utenfor oslo? Hvor holder du til? Hadde vært kul få møte noen tamaskans "live"sandraj wrote:susann wrote:Velkommen til forumet!Hvor i Norge bor du? Jätte goa hundar, jag kan inte ha min ena lös, hon rymde en gång men höll sig ändå i närheten. Hon vägrar "hit" men den dag det fungerar ska hos få va lös
Oki. så hun var ikke borte i mange timer? Hvor har du fått dine tamaskans fra? Og har du noen uppføfare og anbefale?[/quote]susann wrote:Nej nej... hon sprang inte bort... hon kom sig ur långlinan när vi "tränade" men höll sig i närheten och höll stenkoll på vart vi var, men sprang hela tiden på lagom avstånd så vi inte kunde få tag i halsbandetsandraj wrote:susann wrote:Velkommen til forumet!Hvor i Norge bor du? Jätte goa hundar, jag kan inte ha min ena lös, hon rymde en gång men höll sig ändå i närheten. Hon vägrar "hit" men den dag det fungerar ska hos få va lös
Oki. så hun var ikke borte i mange timer? Hvor har du fått dine tamaskans fra? Og har du noen uppføfare og anbefale?ho e inte dum
hade hon bara lyssnat till hit, hade hon fått va lös
![]()
Vi har två, Nova på 1,5 år och Maccon på 4 månader. Båda från Lynn och Jennie, (Blufawn og Blustag)
og... jeg bor litt utenfor oslo? Hvor holder du til? Hadde vært kul få møte noen tamaskans "live"[/quote]
Glemte å si... bor ca 7-8 mil fra Svinesund.[/quote]
Hadde vært svinkul å få møte hundene dine, vurderer dra over og besøke lynn og hundene hennes. alltid greit å ha møtt noen eksemplarer før man skaffer seg en. hvordan er dine i gemyttet? glade, kosete? er de busige etc..... er sugen på en glad hund med mycket energi, som kan være med på fjellet og i skogen, samt være med meg på jobb i stallen.
Otroligt glada hundar, livlige och väldigt charmiga. Nova är väldigt busig, högt och lågt, svårt att varva ner, och har alltid varit den mest busiga av alla våra hundar. Särbon kallar henne "jokern i leken"
Kosete.. den lille vet jag inte riktigt ännu men än så länge inte så kosete. Nova vill gärna ligga intill mig i sängen..
eller i soffan
Men samtidigt så har jag med henne till jobbet på ett äldreboende. Där är hon lugn o fin från början till slut. Sover mest. Jobbar ifs nätter
och när jag kommer hem går jag en tur med henne innan jag lägger mig, ikke heller da er det problem, hon lägger sig med mig och sover tills jag vaknar
Nästa år är det Tamaskan 10 års jubileum, en i UK och en i Tyskland. Vi ska med på den i Tyskland
Vi får väl se om vi inte kan lyckas träffas framöver

Men samtidigt så har jag med henne till jobbet på ett äldreboende. Där är hon lugn o fin från början till slut. Sover mest. Jobbar ifs nätter

Nästa år är det Tamaskan 10 års jubileum, en i UK och en i Tyskland. Vi ska med på den i Tyskland

Vi får väl se om vi inte kan lyckas träffas framöver

- TerriHolt
- Tamificent (Guru)
hi and welcome 

There’s a battle between two wolves inside us all.
One is Evil. It’s anger, jealousy, greed, resentment, inferiority, lies and ego.
The other is Good. It’s joy, peace, love, hope, humility, kindness and truth.
The wolf that wins? The one you feed!
~ Cherokee Proverb
Only two things are infinite, the universe and human stupidity... I'm not sure about the former.
~ Albert Einstein
Hi welcome 

Welcome to the Forum!!!
- JulieSmith
- Tamificent (Guru)
Hi Welcome
Welcome to the forum 

Teresa Cutler
Moondance Tamaskan, Wisconsin
US Tamaskan Dog Club, Secretary
Moondance Tamaskan, Wisconsin
US Tamaskan Dog Club, Secretary
Hi and welcome to the forum 

- Fiona -
The most affectionate creature in the world is a wet dog. - Ambrose Bierce
The most affectionate creature in the world is a wet dog. - Ambrose Bierce
Welcome to the forum!
- Sylvaen
- Tamificent (Guru)
Welcome to the forum! 

- Dorthe
- Tamthusiastic (Newbie)
velkommen til forumet 
Dejligt at se der kommer flere og flere fra skandinavien:)

Dejligt at se der kommer flere og flere fra skandinavien:)