Og så håber jeg på at se dig/jer d. 10. december, hvor jeg har fået sat en aftale med Hellan i Hus

Hejsan!mickijela wrote:Hej!
Jag är ny medlem på forumet och ska hämta min tamaskan valp hos Lynn under våren/försommaren!![]()
Är det någon som har tips på hämtningen när den sker med flyg?
Antingen hämtar jag valpen och tar den i transportbur på planet eller så ber jag Lynn skicka den till mig. Har hört att hundarna som skickas med plan har det alltför kallt och är rädda. Några erfarenheter eller goda råd?
Dessutom: om valpen åker själv, vilka avgifter tillkommer vid ankomst till Norge direkt från England?
Snart tamaskanägare!!
Det är kanske inte att rekommendera men våra hundar verkar inte tagit nån skada. Inte orolig för vare sig bur i bilen etc sen och ensamhetsträning har jag inte behövt träna på ens för det har aldrig varit några problem.Mylingen wrote:Jag skulle aldrig rekommendera att flyga över en hund ensam.
Vår Makoyi flögs över till sina ägare i Sverige från England när hon var tre månader.
Nu vet jag iofs inte om det enbart var resans fel, men hon var väldigt rädd för att resa och trånga utrymmen
när vi tog över henne när hon var ca 8 månader.
Om det nu finns möjlighet att flyga med hunden, alltså att ha den i transportbur i knät, så verkar väl det ok,
men situationen hunden annars utsätts för tycker jag verkar rätt hemsk personligen.
Jag skulle inte utsätta någon av mina vuxna hundar för det heller.
Även om de inte får men för livet tror jag ändå att upplevelsen måste vara extremt stressande.
tigerstedt wrote:Hei mickijela. Dette har Lynn gjort før, så du kan slappe helt av.
Det som er viktig å huske på er at du må ta valpen DIREKTE til Norge (kjør for all del ikke via f.eks. Tyskland. Da kan du få STORE problemer i tollen). Fly over er problemfritt. Min Bow var litt sliten etter turen, men i helt fin form. Du trenger ikke verken søke eller informere mattilsynet om hund fra England (men dobbelsjekk gjerne fordi reglene forandrer seg av og til pga dyresykdommer som kommer og går). Det siste du må huske på er at du MÅ betale MVA på valpen FØR du kan få den overlevert fra tollen. Og det er ikke sikkert at du kan gjøre det på flyplassen, men må ned til tollkontoret i byen. Sjekk med tollvesnet der valpen går gjennom (jeg holdt på å gå på en smell der i og med at tollkontoret i byen var stengt og tolleren på flyplassen ikke kunne ta imot MVA-beløpet. Heldigvis ordnet alt seg til slutt).
Hej hej!eMic wrote:Hei alle sammen
Vil bare si at om det er noen i Norden som skal ha valper på sine Tamaskan så er jeg veldig interessert i å kjøpe til neste år, 2013! Jeg står på liste hos Lynn, men jeg er veldig glad hvis jeg kan slippe flyreise. Jeg betaler ekstra godt =)
Susann, hva med Maccon & Nova??
Bow er super-pubertal for tiden, så jeg går ut fra at det er rett om hjørnetNino wrote:...så håber jeg hun snart går i løbetid
tigerstedt wrote:Bow er super-pubertal for tiden, så jeg går ut fra at det er rett om hjørnetNino wrote:...så håber jeg hun snart går i løbetid
(tenårings-pappa. Grøss)
Nova löpte när hon var 1 år (maj) nästa löp hade hon i ferbruari.Nino wrote:Hvornår gik Bow i løbetid sidst Jon?
Sølve viser endnu ingen tegn på begyndende løbetid.. men det er også "kun" 6 måneder siden hendes første nu..
Det känns ju lite enklare med valpar sommarhalvåretNino wrote:Så hendes første løbetid var også ved hendes løbetid?
og så er der gået 8 måneder til den næste?
Jeg havde håbet Sølve måske kunne tage en hurtig løb, men det gør hun nok ikke - jeg ville gerne det kunne have ramt at hun kunne have hvalpe i forårs og sommer månederne i stedet for senere - for det er lidt nemmere at have med at gøre for alle parter
Ja det var länge om det är så förstått att hon ännu inte kommit in i sitt förste löp. Håller med om att hon kan ha hatt ett "tyst löp" men hanhundarna är lika intresserade av det så du skulle väl ha märkt ett tyst löp ändå så sett.Nino wrote:wow det er længe Bow ikke har gået i løbetid (hun har ikke haft den første endnu, forstår jeg korrekt?), er det muligt hun har haft en hvid løbetid (en der ikke ses/opleves?)
Jeg tror nok Mila (Holland) stadig mangler sin første løbetid i en alder af 16 måneder.
Sølve er stadig ikke i løbetid, det er muligt hun kun går 1 gang om året, I så fald må jeg jo så "bare" planlægge efter vinter/tidligt forårs hvalpe
Sandt, men det kan ikke bevises hvor langt tilbage ulven ligger på Heidi's side - Boogie er formeneligt high content - men han kan for så vidt selv være en F3 High Content ulvehund.tigerstedt wrote:Czech er ikke det verste. Det er ulv jeg vil få problemer med.
Tror inte ens F5 är laglig i Norge... ?Nino wrote:Sandt, men det kan ikke bevises hvor langt tilbage ulven ligger på Heidi's side - Boogie er formeneligt high content - men han kan for så vidt selv være en F3 High Content ulvehund.tigerstedt wrote:Czech er ikke det verste. Det er ulv jeg vil få problemer med.
Han er under alle omstændigheder ikke 100% ulv, for han har produceret hvalpe med recessive hunde gener, som ulve ikke har, så vores hunde vil som minimum (og jeg tvivler lidt på det) være F4 - og deres hvalpe F5, F5 burde være lovligt i Norge eller er det ej heller det?
Det är helt sykt!tigerstedt wrote:Vi må bare være meget åpne om dette overfor nordmenn. Her vil selv en F100 være ulovlig. Og slike ulovlige hunder blir avlivet.
Reglene er slik at dersom politiet mistenker, grunnet utseende, at hunden har ulv i seg må man, der og da, kunne bevise at den ikke er det. Dersom man ikke har med seg papirene vil politiet beslaglegge hunden på stedet og plassere den i kennel (eier må betale) og eier må hente papirene og vise disse frem. Dersom dette ikke fjerner all tvil, er hunden, etter loven, farlig og ulovlig. Det høres helt sykt ut, men slik er det.
Nya tester gjorts på valpar o unghundar eller 6 av de "gamla" avelshundarna?Nino wrote: Lige nu har 6 hunde været testet, 3 har testet positivt og 3 har testet negativt.