Dansk / Norsk / Svensk
Re: Dansk / Norsk
Jeg vil også have Sølve testet lige nu venter jeg bare på at BVA sender papirerne der skal udfyldes til min dyrlæge så jeg kan få Sølve vurderet .. Suk
>> Nino <<
Den här tråden hade jag missat.
Hur många Tamaskan kan det finnas i Sverige? De enda jag känner till är Susanns hundar, och så var det ju ett tillfälle med Tamaskan/Husky-korsningar ute på annons förra året, och så såg jag något på ett hundforum för flera år sedan om någons granne/bekant som skaffat en Tamaskan.
Men mer än så vet jag inte.
Hur många Tamaskan kan det finnas i Sverige? De enda jag känner till är Susanns hundar, och så var det ju ett tillfälle med Tamaskan/Husky-korsningar ute på annons förra året, och så såg jag något på ett hundforum för flera år sedan om någons granne/bekant som skaffat en Tamaskan.
Mother Nature does not rule by fear and anger, but by calm strength and assertiveness - Cesar Millan
Jag vet ett par till och de bor i Värmland. Det blir 4 med våra .. jag tror att det ska finnas ett 10 tal i Sverige nu.Nimwey wrote:Den här tråden hade jag missat.
Hvordan gikk det med Sølve, Nino?
Jeg fikk litt sjokk når jeg leste de siste postene her: Var ikke klar over at Tamaskan hadde ulv i seg? Er det mulig å si hvor mange prosent som vil teste positivt og således være ulovlig i Norge?
Jeg fikk litt sjokk når jeg leste de siste postene her: Var ikke klar over at Tamaskan hadde ulv i seg? Er det mulig å si hvor mange prosent som vil teste positivt og således være ulovlig i Norge?
Ingen av oss var klar over deteMic wrote:Hvordan gikk det med Sølve, Nino?
Det är väl inte så många som fått markering som ulv av de som är testade. Det är väl ifs inte så många som gjort testet ännu.. vad jag kan förstå. Vi har inte..
Det är väl vissa hundar som kan teste positivt men de är från speciella linjer.
Min hanne kan nog säkert få positivt för ulv men min inte min tik
Sölve o hennes syster Bow är testade och är "hund"
Jeg er glad for at både Sølve og Bow har testet negativt for ulv, til gengæld så vil Sølve i al fald ikke kunne bruges i avl da hendes hofter er for dårlige (skuffende nok)
>> Nino <<
.. och min Nova med så jag anser att höfterna inom rasen är ett större problem än ulv.Nino wrote:Jeg er glad for at både Sølve og Bow har testet negativt for ulv, til gengæld så vil Sølve i al fald ikke kunne bruges i avl da hendes hofter er for dårlige (skuffende nok)
Så synd med Sølve, hun er jo så nydelig! Merker du at hun har hofte-problemer eller er det kun undersøkelser som kan se det? Dog, du gjør det rette, verden hadde vært et bedre sted om alle oppdrettere var like seriøse. En Golden Retriver jeg hadde på 90-tallet hadde HD og det var ikke gøy med medisiner og svært laaaangsome turer, stakkars
Hum, da må jeg kanskje tenke på å få en annen type hund. Beklager at jeg tenker høyt, men jeg har som nevnt ønsket meg en nordisk Tamaskan. Det er litt voldsomt med import, særlig med fly synes jeg. Og nå også dette med ulveblod...
Hum, da må jeg kanskje tenke på å få en annen type hund. Beklager at jeg tenker høyt, men jeg har som nevnt ønsket meg en nordisk Tamaskan. Det er litt voldsomt med import, særlig med fly synes jeg. Og nå også dette med ulveblod...
Å nei, Nova også? Så synd, beklager. Du postet samtidig som jeg skrev Sussan
En annen sak; Får dere mange kommentarer på hundene når dere er ute på tur. Det er jo fine og spesielle hunder, men jeg mener, blir folk skeptiske eller redde?
En annen sak; Får dere mange kommentarer på hundene når dere er ute på tur. Det er jo fine og spesielle hunder, men jeg mener, blir folk skeptiske eller redde?
Om du vill ha en Tamaskan så finns det uppfödare som inte avlar på dåliga höfter. Ta inte bort rasen från listan över intressante raser för nu när mer o mer läggs på bordet kan rasen bara växa sig starkare i framtiden.eMic wrote:Så synd med Sølve, hun er jo så nydelig! Merker du at hun har hofte-problemer eller er det kun undersøkelser som kan se det? Dog, du gjør det rette, verden hadde vært et bedre sted om alle oppdrettere var like seriøse. En Golden Retriver jeg hadde på 90-tallet hadde HD og det var ikke gøy med medisiner og svært laaaangsome turer, stakkars
Enligt mig, min personliga åsikt så är inte ulveblodet något problem men nu är ju också rasen med "ulveblod" tillåtet i Sverige.
Köper du valp av rätt linje så blir det inget problem heller å få ett papper som visar att det är en hund, och ingen ulv
Som tigerstedt här på forumet har, for sikkerhets skyld, om hunden har utseende som påminner om ulv.
Det är ju tillåtet med Saarloos i Norge och det är ulveblod i den också så det handler väl mer om godkänd ras i NKK än just ulveblodet.
Hvis du skal have Tamaskan så sikrer dig at de kommer af de rigtige linier, så den er lovlig i Norge (og ingen problemer får) - hvis du overvejer at købe, så prøv at kontakte Rahne eller Jeg så skal vi se om vi kan hjælpe med at finde den rigtige parring for dig.
Sølve kan man slet ikke se på at hun har dårlige hofter, hun strækker sig som en kat og løber gladeligt rundt uden nogen tegn på smerter.
Til gengæld svarer den BVA score hun har fået (62) til FCI D-E hofter (nok nærmere E)
Sølve kan man slet ikke se på at hun har dårlige hofter, hun strækker sig som en kat og løber gladeligt rundt uden nogen tegn på smerter.
Til gengæld svarer den BVA score hun har fået (62) til FCI D-E hofter (nok nærmere E)
>> Nino <<
Ja tyvärr Nova också. Men vi ska röntga igen för att få två utlåtanden.eMic wrote:Å nei, Nova også? Så synd, beklager. Du postet samtidig som jeg skrev Sussan
BVA score 28
Ja massor med kommentarer får jag. Folk kommer fram o pratar om hundarna..och folk tar foton. Speciellt på Maccon som har ett mer varglikt utseende. Jag har inte upplevd nån rädsla. Bara beundran och nyfikenhet.
Alla säger att de är fantastiskt vackra!
- HellanDK
- Tamthusiastic (Newbie)
Re: Dansk / Norsk / Svensk
As your new representitive, and TDR committee member - I'd like to thank/encourage you guys keeping this part of the forum alive!
Congratulations on the BVA Susann! Let me know when you have a name - so we can formally set sails. Very exciting!
Congratulations on the BVA Susann! Let me know when you have a name - so we can formally set sails. Very exciting!
Hej! Jag och min sambo är helt nya här men har tingat en tamaskan valp från Kroatien nu som är 8 veckor den 14 december, detta såg vi jättemycket fram emot, men då Kroatien inte är ett rabiesfritt land så säger svenska jordbruksverket att den inte får importeras fören typ 4 månaders ålder för att rabiesvaccinet ska tas vid 3 månaders ålder. Men enligt uppfödaren så ska det gå ändå så länge mamman är rabiesfri och att valparna endast har varit i mammans närhet (enligt veterinärsintyg) så... någon som har erfarenheter om detta som kan hjälpa? För nu är jag jätte förvirrad, kan vi få våran valp den 14e december, eller måste vi vänta till februari?
/ Anna
/ Anna
Skriv til Susann herinde hun er fra Sverige, og Peter de bor i Sverige og har importeret dertil.
Peter har for nyligt fået 2 hunde til sverige hhv. fra Danmark og Bosnien
Peter har for nyligt fået 2 hunde til sverige hhv. fra Danmark og Bosnien
>> Nino <<
Finns det någon aktiv svensk här? Går och längtar på att få hem en Tamaskan jag också, men det kommer dröja flera år
Undrar om det finns fler Tamaskan här i sverige nu? ^^
Hittade inga uppfödare än så länge
Hittade inga uppfödare än så länge
Svensk opdrætter
https://www.facebook.com/Vargskuggans/?fref=ts
https://www.facebook.com/Vargskuggans/?fref=ts
>> Nino <<
Hei. Jeg og min samboer er blitt interessert i Tamaska, det blir tidligst om ett år det blir aktuelt med hund. Finnes det noen på østlandet/oslo-området som eier tamaska? Vi ønsker å hilse på noen av disse flotte hundene før vi bestemmer oss. Takk for hjelp, mvh Robert.