Hi rahne
Ik denk ik vraag het even hier omdat ik merk dat bepaalde nogal fel op sommige zaken reageren in de rest van het forum. En gezien ik mijn vragen stel uit belangstelling en om te leren wil ik niet dat dingen onnodig opgeblazen worden.
Dus als jij het niet erg vind stel ik graag vanaf nu liever hier mijn vragen.
Een vraag van mij is onderanderen:
Nu komt in veel rassen DM voor en lees ik dat dit ook zo bij de Tamaskan is. Ook heb ik deze vraag op het andere forum gesteld.
Hebben jullie bv een beleid om eventueel dit in de toekomst eruit te fokken?
Humas
vraagje
- Tsir
- Tamthusiastic (Newbie)
Re: vraagje
DM testen is voor fokken verplicht.
zie hier:http://tamaskan-dog.com/Rescue/scheme.htm
Er moet altijd een DM - vrij ouder zitten in de combi.
Zolang je zekerheid hebt dat er geen DM lijder in pups tussen zitten, is er niks aan de hand.
Anders mocht konah niet meedoen, en dat is toch wel zonde
zie hier:http://tamaskan-dog.com/Rescue/scheme.htm
Er moet altijd een DM - vrij ouder zitten in de combi.
Zolang je zekerheid hebt dat er geen DM lijder in pups tussen zitten, is er niks aan de hand.
Anders mocht konah niet meedoen, en dat is toch wel zonde

Know Your Onions, they are tasty
Helemaal verplicht is het niet maar er moet idd wel een vrij geteste ouder in de combinatie zitten zodat er niet meer 'At Risk' hondjes bij kunnen komen 
Kwa beleid is er niet echt iets opgesteld voor het ras in zijn geheel.. Ikzelf wil eenmalig met Konah fokken en dan een teefje aanhouden. Dat teefje kan ik dan hopelijk ook weer inzetten voor de fok en al haar pups zullen getest gaan worden in het nest zodat er van te voren al duidelijk is welke pups drager zijn en welke pups vrij zijn. Ik wil dan de vrije pups zoveel mogelijk bij mensen krijgen die al fokplannen hebben en de drager pups bij mensen die verder geen fokplannen hebben.
Ik denk dat een aantal andere fokkers dit 'beleid' ook wel zullen gaan volgen, maar de founders doen er verder niets aan..

Kwa beleid is er niet echt iets opgesteld voor het ras in zijn geheel.. Ikzelf wil eenmalig met Konah fokken en dan een teefje aanhouden. Dat teefje kan ik dan hopelijk ook weer inzetten voor de fok en al haar pups zullen getest gaan worden in het nest zodat er van te voren al duidelijk is welke pups drager zijn en welke pups vrij zijn. Ik wil dan de vrije pups zoveel mogelijk bij mensen krijgen die al fokplannen hebben en de drager pups bij mensen die verder geen fokplannen hebben.
Ik denk dat een aantal andere fokkers dit 'beleid' ook wel zullen gaan volgen, maar de founders doen er verder niets aan..
Het is altijd het makkelijkste om in je eigen taal iets te vragen/uit te leggen
Van de week heb ik het volgende gelezen:
http://www.wolfhonden-online.nl/forum/v ... =12&t=8829
Er is nog niet verder op ingegaan, maar wil zeker wat meer info hierover. Ga het verder navragen (ben zelf geen lid meer van de rasvereniging). Maar er iets waar van zou zijn, dan staat alles op zijn kop qua fokken.

Er is nog niet verder op ingegaan, maar wil zeker wat meer info hierover. Ga het verder navragen (ben zelf geen lid meer van de rasvereniging). Maar er iets waar van zou zijn, dan staat alles op zijn kop qua fokken.
Greetings, Kristel
Aran & Moira & Rayne
Aran & Moira & Rayne
Ik heb het ook gelezen en ook op het Nederlandse Hondenforum staat er een soortgelijk topic. Het was al bekend dat niet alleen het SOD1 gen verantwoordelijk was voor het krijgen van de ziekte aangezien niet alle 'At risk' geteste honden de ziekte ontwikkelen. Waarschijnlijk werkt het gen samen met nog andere genen OF is er misschien iets van buitenaf (voeding/stress etc.) dat de ziekte kan triggeren. Het kan ook zo zijn dat er verschil zit tussen de rassen zelf, net als bij epilepsie.
Ik ben wel benieuwd of die 'dragers' die symptomen hebben, of het daadwerkelijk DM is, want van wat ik begrepen heb zijn er nogal wat andere ziektes die er erg veel op lijken.
Ik ben wel benieuwd of die 'dragers' die symptomen hebben, of het daadwerkelijk DM is, want van wat ik begrepen heb zijn er nogal wat andere ziektes die er erg veel op lijken.
Hoop, dat men er achter kan komen of de "dragers" met symptomen inderdaad DM hebben/hadden of toch een andere ziekte.
Misschien is het ook net als met HD, dat het in aanleg aanwezig is, maar ook afhangt van de omgevingsfactoren.
Nu zijn er zoveel vragen.
Misschien is het ook net als met HD, dat het in aanleg aanwezig is, maar ook afhangt van de omgevingsfactoren.
Nu zijn er zoveel vragen.
Greetings, Kristel
Aran & Moira & Rayne
Aran & Moira & Rayne
Idd is het in eigen taal een stuk makkelijker zeker omdat ik taalkundig redelijk mee kan komen maar niet super mijn talen beheerst, ben altijd blij dat ik me kan redden in mijn eigen taalMoirAran wrote:Het is altijd het makkelijkste om in je eigen taal iets te vragen/uit te leggen![]()

Er word in het topic waar je naar verwijst Moiraran idd ook over gesproken of het wel DM is en niet andere factoren of ziektes die mee spelen. Hoop dus wel dat men een second opinion doen op die honden anders is het net als je zegt helemaal moeilijk fokken.
Maar ja natuurlijk zijn er ook zoveel ziektes die niet te testen zijn en in mijn ogen zie ik toch het liefst fokkers zoals Rahne en waar ik nu op de wachtlijst sta en niet weet of ik haar naam veilig kan noemen die zoveel als mogelijk proberen te doen.
Ook begrijp ik dat zij ook zoveel als mogelijk over de lijnen wil weten en als het ergens in de lijn voorkomt zij uit voorzorg de hond al als potentiele drager neerzet( wat dus niet wil betekenen dat de hond ook daadwerkelijk drager is) Op die manier probeerd zij een combi te maken met zover je dat kan als fokker min mogelijk risico's
Als je fokt kan je natuurlijk niet elk risico uitsluiten maar ben wel blij dat er fokkers zijn die dit wel zoveel mogelijk proberen.
Vind het dan eigenlijk wel een slechte zaak dat de founders dit niet doen. Geeft me een klein beetje een vies gevoel in de mond.